söndag 17 april 2011

Steg 3 Grytskåpet

Nu är det dags att göra en rensning i grytskåpet. Säg adjö till alla teflonstekpannor och teflongrytor. När teflonbelagda kärl används avsöndrar de nämligen giftiga gaser. Grytor av aluminium är inte heller bra då de avsöndrar aluminium.

Det här steget är kanske inte helt enkelt då det onekligen är väldigt praktiskt med teflon, men visst känns det obehagligt att veta att den goda maten får i sig giftiga gaser... Det blir till att leta upp gjutjärnspannorna!

Jag har brödformar som är teflonbelagda och de kan ju inte heller vara bra. Jag har dock två andra brödformar men de är av aluminium... Hur ska jag göra nu? Till vissa brödrecept krävs det ju formar. Någon som har brödformar av något annat material?

Ett mindre bekymmer kommer att vara att göra av med muffinsformarna som är teflonbelagda - de använder jag ju aldrig ändå!

3 kommentarer:

  1. Vet inte hur det är med silikon? Kanske avger det också kemikalier.
    Gjutjärnspannor är ju iaf väldigt nyttigt att laga mat i eftersom det avger järn :)

    SvaraRadera
  2. Silikon - finns det i brödformar? Någon som vet om det är "giftigt"?

    SvaraRadera
  3. Jag har en kakform i silikon i alla fall. Huruvida den är giftig eller inte vet jag inte. Glad påsk!

    SvaraRadera