söndag 15 maj 2011

Underkastelsen

Eftersom TV-utbudet är så extremt skralt på lördagkvällar passade jag på igår att se Underkastelsen. Kanske inte det mest upplyftande för en lördagkväll dock...

Filmen handlar om Stefan Jarl och Eva Röse (gravid) som får sitt blod analyserat och om alla kemikalier som finns i deras blod. Eva har ganska mycket mindre än vad Stefan har men hon har höga värden på flamskyddsmedel och hon blir alldeles förstörd när hon förstår att hon fört över detta till sitt barn i magen. Människan är som allra känsligast som foster och mammans kemikalier förs över till barnet både under graviditeten och under amningen. Mammans kemikalier minskar i och med amningen. Inte så roligt att höra när jag själv nu ammar 9 gånger per dygn! Vad är det jag för/har fört över till mina barn?

I filmen pratas det mycket om cocktaileffekten, det vill säga vad händer när man utsätts för flera kemikalier - hur påverkar de varandra? Kunskapen om detta är låg då det är svårt att undersöka men de undersökningar som gjorts visar på förfärliga resultat. Forskarna förknippar många sjukdomar som ökat de senaste åren som tex ADHD, diabetes och barncancer med vår ökade exponering för kemikalier. Forskarna konstaterar också nu att även när människan utsätts för mycket låga doser av farliga kemikalier påverkar det kroppen, tvärtemot vad man tidigare har trott.

Filmen har stärkt min övertygelse om att det är viktigt att få bort så mycket farliga kemikalier som möjligt och att även små saker som till exempel att ta bort teflonpannan kan ha stor betydelse. Jag rekommenderar er verkligen att se filmen - men välj en annan kväll än just lördagen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar