söndag 22 maj 2011

Steg 5 Kläder

Jag har tidigare länkat till en artikel på Aftonbladet som beskriver hur mycket farliga kemikalier det finns i kläder. Artikeln beskriver bland annat att det finns krom i många handskar. Det vanligaste är dock att det är färgämnena i textilierna som ger allergiska reaktioner.

I snitt köper varje medelsvensk 24 kg textilier per person och år (källa "Vägen till ett skönt & grönt barnaliv" - Karolina Pihlo). Både ur ett hälso- och miljöperspektiv är klädestillverkning farlig på grund av alla kemikalier som används vid tillverkningen och de kemikalier som förs över till oss eller kommer ut med tvättvattnet till reningsverken. Dessutom används stora mängder kemikalier redan i odlingsstadiet till exempel vid bomullsodling.

För att minska sin utsatthet för kemikalier i kläder kan man bla göra följande:
* Tvätta och vädra kläderna innan man använder dem för första gången.
* Köpa miljömärkta kläder.
* Undvika impregnerade, flamskyddade och antibakteriella textilier.
* Handla second hand, då är kläderna oftast tvättade många gånger.
* Inte köpa så mycket kläder utan använda de kläder vi redan har.

Att hitta miljömärkta kläder i butikerna blir allt lättare. Härom veckan köpte jag en ekologisk body på Maxi (I love eco)!  Att tvätta kläderna innan första användningen har jag alltid varit noga med då det gäller barnens kläder men inte alltid så noga med mina egna. Att handla second hand är jag urusel på, känns inte riktigt fräscht...

Mina åtagande i det här steget blir:
* Oftare välja miljömärkta alternativ, bra att testa nu inför shoppingen av sommarkläderna.
* Tvätta alla nya kläder innan första användningen oavsett vem som skall ha dem.
* Prova att handla i en second hand affär.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det känns underbart att handla second hand. För mig känns det mer ofräscht att handla nytt då de kläderna garanterat innehåller mer skit än de begagnade.

    Tänk så här.. Om du bor på hotell så tänker du nog inte att sängen känns ofräsch för att lakanen är använda av fler innan dig. Varför gäller inte samma sak med second hand-kläder? Lakanen är det förmodligen många fler som använt dessutom.. Och kläderna kan du tvätta själv och vet då att de är tipptopp rena.

    Särskilt för mitt barn känns det viktigt med second hand. Vill skydda honom så mycket som möjligt från kemikalier och då är det ett bra och billigt sätt. Vi köper nästan allt till vårt barn på second hand. Det har också gjort att vi sparat en massa pengar och har kunnat vara mer föräldralediga :)

    SvaraRadera
  2. Ska försöka tänka lite mer som du - tack! //Åsa
    (av någon anledning kan jag inte kommentera med mitt konto varpå jag får kommentera anonymt!)

    SvaraRadera