tisdag 6 september 2011

Repetition och uppföljning

Nu känns det som hösten har kommit och vi börjar så smått komma in i vardagslunken igen. Förhoppningsvis kommer jag framöver att hitta små stunder att fundera vidare över strävan mot ett mer giftfritt liv!

Jag känner dock att jag behöver börja med lite repetition. Vilka steg var det nu som vi kämpade med i våras och hur har vi följt dem under sommaren?

Steg 1 - Nappflaskorna
Vi har köpt en nappflaska till minstingen och den är naturligtvis bisfenol A-fri!(nu ska vi bara få honom att börja dricka ur den också, men det är ju en annan historia...).

Steg 2 - Kvitton
Många affärer har nu ersatt sina kvittopapper till bisfenolfritt alternativ vilket är glädjande. Jag är dock fortsatt kvittoskeptisk...

Steg 3 - Grytskåpet
Lätt att följa, vi älskar vår gjutjärnspanna - ingen teflon här längre!

Steg 4 - Konserverna
Att undvika konservburkar har gått ganska bra men inte fullt ut. Jag gjorde en tårta med kolakräm i och den krämen gjorde jag av kondenserad mjölk som är förpackad i konservburk. Nästa gång jag ska använda det ska jag maila tillverkaren och fråga om burken är bisfenol A-fri. Vi använde kokosmjölk också en dag och det hittade jag bara på konserv - är det någon som vet om det finns på tetra? I övrigt är det helt konservfritt här hemma!

Steg 5 - Kläder
Nja det går så där med kläderna faktiskt. Jag har köpt lite ekologiska kläder men också mycket "oekologiska". Jag har inte kommit mig för att gå in i en second hand affär. Jag har däremot inte köpt så mycket kläder till mig själv (nästan ingenting) utan använder det jag har och jag har tvättat alla nya kläder innan vi har använt dem. Jag funderar på att anordna en klädbytarkväll under hösten - är det någon som skulle nappa på det? Perfekt att uppdatera sin garderob och samtidigt bli av med felköp eller kläder man tröttnat på.

Steg 6 - Maten
Matinköpen är vi ganska duktiga på. Det blir mycket ekologiskt och minst en vegetarisk rätt i veckan. Jag letar och letar efter nya vegetariska recept och några av dem har varit riktigt goda. Vi får se hur morgondagens paprikabollar (på bland annat paprika och kikärter) faller familjen i smaken? Det finns dock mycket mer vi skulle kunna göra även på detta steget som att till exempel baka mer eget bröd på ekologiska ingredienser och köpa mer ekologiskt kött.

Sammanfattningsvis gör vi en del men skulle kunna göra än mer. Men som sagt ett steg i taget så blir det sakta men säkert bättre.

Hur har det gått för er? Någon som har hängt på något steg och hur har det då gått?

6 kommentarer:

  1. Tydligen har Pomp de Lux hel del ekologiska kläder. Carin

    SvaraRadera
  2. Perfekt, då shoppar vi lite giftfria kläder på söndag!

    SvaraRadera
  3. Kan meddela att det nu är förbjudet inom EU att tillverka nappflaskor med bisfenol-A.
    Vi är nog inte så duktiga på någon av punkterna, det jag får skryta med är väl hemsydda kläder ofta i ekologiska tyger :)

    SvaraRadera
  4. Hej! Hur vet man att det är ett OK kvitto? Utan det där ämnet du nämner.
    Jättebra att diskutera detta med giftfritt. Heja Åsa!

    SvaraRadera
  5. Vad kvittopappret är gjort av måste man fråga om i affären. Jag har frågat i de affärer där jag handlar mest och de har bytt till bisfenolfria papper.

    SvaraRadera
  6. Håller oxå på och kollar upp bisfenol-A. har kollat i några av affärerna jag handlar. det visade sig att två av tre affärer har bisfenol-A fria kvitton. Jag håller nu på att kollar upp konservburkar kommer snart att göra ett inlägg om det, men om kvittona har jag redan gjort ett inlägg om om du vill läsa. Kämpa på tack för en bra blogg

    SvaraRadera