onsdag 21 september 2011

Kemikalier i kläder

Idag läste jag i NST att H&M nu beslutat att fram till 2020 ta bort alla farliga kemikalier ur klädproduktionen. Det är Greenpeace som gjort påtryckningar och även företagen Adidas, Nike och Puma har lova detsamma som H&M. Heja!!!

Att det finns så mycket farliga kemikalier i kläder tycker jag är skrämmande. För några veckor sedan läste jag i en notis i NST att Vero Moda dragit tillbaka kläder som visat sig innehålla cancerframkallande ämne och i en annan artikel stod det att miljöorganisationer funnit gifter i alla nya kläder de testat. Kläderna bar spår av nonylfenoletoxylater som sedan 2000 är förbjudet i EU. Ämnet bryts ner till nonylfenol som bland annat kan påverka testiklarnas och sperimiernas utveckling.

Än en gång konstaterar jag att det är bäst att köpa ekologiska kläder. Jag tror på konsumentmakt så när ni är ute och handlar fråga efter ekologiska kläder och fråga vad det är för kemikalier i de andra kläderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar